воскресенье, 4 февраля 2018 г.

Урок № 
Тема уроку:  Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» . Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини
Мета уроку:    формувати в учнів предметні компетенції:    продовжити роботу над    опрацюванням    ідейно-художнього  змісту повісті «Таємниця козацької шаблі»; формувати поняття про важливість знань про історичне минуле нашого народу;
формувати ключові компетентності: продовжити роботу над  удосконаленням  навичок виразного  читання, переказу найяскравіших  фрагментів твору;  дискутувати про значення історичного минулого для сучасної людини; аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творі;  використовувати інтернет ресурси   для  своєї самоосвітньої діяльності;
 формувати емоційно-ціннісне ставлення :   формувати в учнів національну свідомість, патріотичні почуття,  громадянську позицію; усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті; повагу до героїчного минулого нашого народу.
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань і формування  вмінь
Обладнання:  портрет Зірки Мензатюк, повість «Таємниця козацької шаблі», презентація  «Важливість знань про історичне минуле нашого народу ( за повістю З. Мензатюк  «Таємниці козацької шаблі»»,    роздатковий матеріал, портрет козака;  епіграф на дошці  «Людина, яка не знає свого минулого ,  не варта майбутнього».(Гете)
Формат: “Перевернутий урок”
частина І (робота вдома) Самостійне опрацювання  матеріалів, які підготував учитель та розмістив їх в Інтернет-ресурсах 
 частина ІІ ( виконання практичних завдань) Робота над виразним читанням, переказом,   виконання вправ, обговорення проблемних питань уроку, дискусія
Перебіг уроку
І. Організація класу. Привітання
         Діти! Рада вас бачити. Сьогодні нас чекає  важливий матеріал.             
Хочу побажати Вам гарного уроку,
Щоб було цікаво  працювати,
Щоб хотіли всі відповідати,
Щоб допомагало  вміння міркувати.
І дванадцять балів легко заробляти!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти! Прочитайте епіграф до уроку «Людина, яка не  знає свого минулого ,  не варта майбутнього»
Як Ви розумієте ці слова?
      Так, діти. Людина, яка не знає минулого, - перекотиполе, куди вітер подме, туди воно і котиться. Саме тому ми повинні знати свою історію, своє минуле . Сподіваюся повість «Таємниця козацької шаблі  нам допоможе.
   Давайте пригадаємо  маршрут родини Руснаків історичними місцями України в пошуках  реліквії -  козацької шаблі
     ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Виконання домашнього завдання 
  «Мозковий штурм            
-  Про що розповідається у повісті «Таємниця козацької шаблі?  ?( у повісті  зображується подорож сім’ї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви)
-  Яка головна думка твору ?  (Головна думка -  утвердження значення історичної пам’яті для сучасної людини; повага до пам’яток історії та культури; формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті; уславлення мужності, героїзму козаків; засудження  лжепатріотизму);
- Хто такі патріоти? Назвіть патріотів, з якими ви зустрілися в повісті (родина Руснаків – тато, мама, їхня донька Наталочка, історик  дядько Богдан,  патріотично настроєний привид, хлопці пластуни Северин, Наливайко, козаки .
  - А кого можна віднести до лжепатріотів?
- Які історичні пам’ятки України  згадуються у творі?                                                           ( у повісті згадується сім історичних пам'яток України: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку).
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Отже,  тема нашого  уроку: « Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». . Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Запишіть  тему в зошити.
      Ми продовжимо роботу  над    опрацюванням    ідейно-художнього  змісту повісті «Таємниця козацької шаблі»,  будемо шукати відповідь на питання: «Чому треба знати і вивчати  історичне минуле нашого народу»: продовжимо  роботу над  удосконаленням  навичок виразного  читання, переказу найяскравіших  фрагментів твору, будемо  дискутувати про значення історичного минулого для сучасної людини; аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творі; продовжити роботу над    опрацюванням    ідейно-художнього  змісту повісті «Таємниця козацької шаблі»; формувати поняття про важливість знань про історичне минуле нашого народу;
формувати ключові компетентності: продовжити роботу над  удосконаленням  навичок виразного  читання, переказу найяскравіших  фрагментів твору;  дискутувати про значення історичного минулого для сучасної людини; аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творі,  використовувати інтернет ресурси                                                                       для  своєї самоосвітньої діяльності, підвищувати національну свідомість, патріотичні почуття,  громадянську позицію,  усвідомлення актуальність  цих понять у нашому житті; повагу до героїчного минулого нашого народу.
Ключове завдання уроку:  чому треба вивчати і  знати минуле свого народу?
                     
. V. Виконання практичних завдань
Бліц-опитування:
Що Ви дізналися про минуле нашого народу з повісті «Таємниця козацької шаблі?
Яке село України   згадується в повісті,  як місце безмежної хоробрості та слави запорізького козацтва?
 В якій області України знаходиться Берестечко? (Демидівський район Рівненська область)
Що  говорить мама Наталки на початку повісті про це село? ( «кожен порядний українець має побувати в  Берестечку). Чому це так важливо? с.19);
Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? (Під Берестечком була найбільша козацька битва, тому, може,  тут хтось знатиме про реліквію
У який день сім'я Руснаків потрапила  у Берестечко?
Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?-
 Де ж було знайдено старовинну шаблю?

 Як намагалися переконати того, хто знайшов шаблю, не продавати її абикому, щоб зберегти старовинну реліквію на батьківщині?


  
4. Творчі перекази уривків з повісті.


Що допомогло  Руснакам розтлумачити загадку про горіх?
 2. Презентація учнів»Битва під Берестечком»
 3.Що  запам’ятали про Берестецьку битву?  (би́тва під Бересте́чком (18 червня — 30 червня 1651) — найбільший бій часів  Хмельниччини між Військом Запорозьким під командуванням Богдана Хмельницького   та армією Речі Посполитої під командуванням Яна ІІ Казимира .
Як Ви зрозуміли  слова «Козаків перемогли. Але не покорили!»  (Козаки гинули, не піддавшись, не схилившись, лишаючи по собі невмирущу славу!
«Третій день Берестецької битви (с.6);
  «Козаки в облозі» (с.70-71)164
 « Легенда про обложених козаків (с.73);
5. Виразне читання. Прочитати уривок «Тут витає козацький дух…Дух волі» (с.74)
6. Висновки. Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини
Висновок: ой, хто не знає національної історії, ніколи не зможе зрозуміти свого народу й діяти на його благо.

 Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

      1. Тестові завдання  «Чи уважний ти читач» (усно, за кожну правильну відповідь 1-11 питання -  1 бал, 12 питання -2 бали));
1.     Дубенський монастир звів князь
А  Костянтин Острозький;
Б  Данило Галицький;
2.     Дубенський монастир впродовж століть:
А  захоплювали тричі;
Б  жодного разу не було захоплено;
3.     Крім Богдана Хмельницького в повісті згадуються:
А  Іван Богун (с.40);
Б Петро Сагайдачний;
4.     Яка українська народна пісня звучала у повісті?
А  Пісня про Морозенка;
Б  пісня про Петра Сагайдачного;
В  пісня про Устима Кармелюка;
5.     У бою під яким містом загинуло 300 козаків?
А  Берестечком;
Б  Хотином;
6.     До складу Кам’янецької фортеці входять:
А  дев’ять веж;
Б  десять веж;
В  одинадцять веж;
7.     З ім’ям якого народного месника пов’язана назва  найвищої вежі Кам’янецької фортеці:
А  Кармелюка (бо він тричі  був  ув’язнений в ній);
Б  Олекси Довбуша  ;
8.     Одним із семи чудес України є такі фортеці:
А Хотинська фортеця;
Б  Тараканівський форт;
В Кам’янець-Подільська    фортеця;      .
9.     У бою під яким містом загинуло 300 козаків?
А  Берестечком;
Б  Хотином;
10.             Патріот – це…
11.            Доведіть, що миршавий (продавець шаблі)  є лжепатріотом  (він тільки на словах любить Шевченка, погодився віддати шаблю…але за належну ціну)
12.            Назвіть усіх, хто зібрався біля Хотинської фортеці на місці продажу шаблі?-
2. Міні-диспут  про історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини
-  Чи треба знати і вивчати    історичне минуле нашого народу ?
Що нам, українцям, треба берегти і захищати?
Продовжіть речення «… якщо народ не знає своєї історії і не несе за це відповідальності, то будь-хто може … (скористатися такою слабкістю і висвітлити історичні факти по-своєму, задля своїх інтересів, що досить часто сьогодні й відбувається);
Як Ви гадаєте, чому  в Україні виникають суперечки з приводу того, чи потрібно визнавати голодомор 1932-1933 років актом геноциду українського народу, чи варто проголошувати тих чи інших осіб (як-от: І. Мазепу, С. Бандеру, Р. Шухевича) національними героями, чи доцільно знищувати пам’ятники комуністичних діячів, та з багатьох інших питань (Усі ці непорозуміння - а вони інколи набувають величезних масштабів! - є наслідком незнання громадянами нашої країни історичних фактів)
      3.Відповідь на ключове питання уроку: Чому  треба вивчати і знати минуле нашого народу?
Ось і  завершується наш урок. Чи допоміг він  дати відповідь на запитання  «Чому  треба вивчати і знати минуле нашого народу?»
(приблизна відповідь:  Хто не знає національної історії, ніколи не зможе зрозуміти свого народу й діяти на його благо.
      4. Незакінчене речення» : «Я – патріот України, я  буду вивчати минуле українського народу , тому що...»?
УІІ. Підсумок уроку
Слово вчителя.
Діти, я бажаю Вам, щоб Ви були справжніми українцями, вивчали історію свого народу,пишалися минулим свого народу, щоб,  воно надихало всіх нас на боротьбу за краще життя.
УІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Складі ь сенкан до слова шабля.
ІХ. Оцінювання.
VIII. Домашнє завдання:
 Завдання  до уроку № 44 . Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. Екзотика старовинних українських замків
      1.Знайдіть  повідомлення про шаблю.  Розкрийте символічне значення козацької шаблі. Якщо не знайдете,  ознайомтеся з повідомленням, яке підготувала вчителька
      Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я.
  Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
  Шабля мала особливе значення для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як до символу військової звитяги. Козаки постійно удосконалювали свою техніку шабельного бою.
  Оспівана великим Кобзарем як невідємний супутник українського лицаря, шабля зустрічається у піснях, народних думах, прислівях та приказках
2.Знайдіть в повісті та запишіть в зошити прислів’я та  приказки про козаків та шаблю:
-         Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
-         Дай, Боже, воювати і шабель не виймати.
-         Шабля – лицарю сестриця, з нею він в бою, мов криця.
-         Зброя честі козака гарна і дзвінка яка!
-         пихи на три штихи;
-          або волю добудеш, або вдома не будеш;
-          вперта коза вовку користь;
-         шелеп щастя в хату;
-          мандрівочка — рідна тіточка;
-         дай, Боже, нашому теляті вовка з’їсти та інші.
№. Прочитайте описи старовинних замків


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Тема уроку: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці про мандрівку історичними місцями Укра...