пятница, 23 октября 2015 г.

                                                            Урок №
Тема уроку: Василь Симоненко. «Гей, нові Колумби й Магелани                           Мета уроку: проаналізувати програмову поезію В. Симоненка, звертаючи увагу на її ідейно-художній зміст, тематичну спрямованість, жанр та особливості композиції; розвивати уяву та логічне мислення, пам’ять, увагу, культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до творчості В. Симоненка, активну життєву позицію та прагнення до максимальної самореалізації. Сприяти формуванню соціальної, мотиваційної та функціональної компетенцій
Тип уроку:  урок закріплення  та застосування знань, умінь  навичок
Обладнання: портрет В. Симоненка, збірка поезій «Лебеді материнства», ілюстрації до життєвого і творчого шляху поета,  тлумачний словник, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), фонограма пісень на слова В.Симоненка «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти – людина?». На дошці епіграфи  уроку:  «Сенс життя в тому, щоб іти вперед» ( Англійське прислів’я) «Тільки тим історія належить, хто сьогодні бореться й живе» (В. Симоненко)
                                           Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка  виконаня домашнього завдання
1.     Індивідуальна робота біля дошки:
-              скласти план Проблематика поезії «Ти знаєш, що ти – людина?» (с.456 Плани-конспекти):
-              виписати художні засоби з поезії «Ти знаєш, що ти – людина?» (с.456)
2.     Виразне читання напам’ять уривка з поезії «Лебеді материнства» (1-2 учні)
3.     Виразне читання напам’ять поезії «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ш. Актуалізація опорних знань учнів
      1. Експрес опитування за змістом поезій«Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти – людина?»
      -  Яке основне призначення людини на землі?
      -  Які проблеми порушує поет у вірші «Ти знаєш, що ти людина?» (с.456)
      -  Назвіть тему  поезії «Лебеді материнства?
      -  В яких рядочках міститься ідея?
      -  Назвіть і розкрийте символічні образи поезії (с.450)
      - З чим асоціюється образ лебедів з твору «Лебеді материнства» ( Вірність)
      - Придумайте асоціативні ряди до слів «мати» (сонечко, лагідність, ніжність, любов
      - Яку премію отримав В.Симоненко за збірку «Лебеді материнства»?
      - Хто написав музику до вірша? (композитор Андрій Пашкевич)
     3. Слухання пісні «Лебеді материнства» у виконанні Таісії Повалій
     ІУ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку§
      1. Робота з епіграфами. Прочитайте і поясніть зміст епіграфів до уроку.
      2. Вступне слово вчителя.
«Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?»,— із покоління в покоління повторюють молоді мрійники, романтики думку поета Василя Симоненка. Багато що відкрито вже на землі, у космосі, а ще більше — залишилося незвіданим. І, як не дивно, найбільшою загадкою є сама людина, її неповторність, внутрішній, духовний світ, вибір нею пріоритетів та цінностей. Пропоную поміркувати про це сьогодні на уроці Записуємо тему уроку (повідомляю мету)

V. Основний зміст уроку
      1. Повідомлення учнів.
(Учні розповідають про Колумба та Магеллана.)
2. Виразне читання вірша «Гей, нові Колумби й Магеллани».
3. Словникова робота (на дошці)
Вітрила — паруси.
Жага — сильне бажання, пристрасть.
Нидіє — не знаходить собі місця, сумує.
Тужаві — міцні, чіпкі.
Каравела — корабель.
Шкварити — смажити.
4. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
Чи сподобався вам вірш? Чим саме?
Чому мрійники, романтики названі Колумбами й Магелланами? Яка різниця між відкриттями знаменитих мандрівників і тих, про кого говорить В. Симоненко? Які відкриття, на вашу думку, має на увазі автор?
(Знамениті мандрівники відкрили нові землі, нові шляхи; має на увазі духовні відкриття, мрії, пошуки справжніх цінностей у житті людини.)
Що таке «духовні острови»?
(Духовність, культура, людські цінності.)

      5. Проблемно-пошукова робота у групах.

      І група:
     1. Виразно прочитайте вірш
      2. Про що йдеться у вірші? (Яка тема)
      3. Випишіть епітети, Як ви думаєте,яке їх значення для розкриття теми

     . Тема: звернення письменника до молоді, щоб вони вирушали у мандри і відкривали нове, ніким ще невідоме, цікаве, захоплююче.

     П група
      1. Виразно прочитайте вірш «Гей, нові Колумби й Магелани»
      2. Визначте ідею, в яких рядочках вона міститься
      3. Як ви думаєте, яка основна думка поезії
    . Ідея: смисл життя людини — пошуки, мандри, прагнення самоствердитися; заперечення байдужості, пасивності.
    - Основна думка: створення руху вперед, романтичного пориву, пошуку відкриттів і самовідкриттів.
      Ш група
      1. Уважно прочитайте вірш
      2. Проаналізуйте композицію
      3. Випишіть метафори. Як ви думаєте, яке значення метафори у поезії
    - Композиція.
    - Поезія складається з шести  строф по чотири рядки.
Твір починається із звернення до нових Колумбів і Магелланів з пропозицією продовжити відкривати цікаве, незвідане в житті. Протягом поезії автор висловлює думку про прагнення кожної людини жити активно, на благо рідного краю, народу.
Наприкінці поезії В. Симоненко засуджує байдужість і пропонує її «шкварити... на вогні».
6. Художні засоби.
Звертання: «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Кораблі!..», «Україно!..», «Друзі!..».
Риторичні оклики:
«Напнемо вітрила наших мрій!»
«Кораблі! Шикуйтесь до походу!»
«Мрійництво! Жаго моя! Живи!»
«Відкривай духовні острови!»
«Нидіє на якорі душа!»
«Півень землю всю не розгребе!»
«Шкварити байдужість на вогні!»
Риторичні запитання:
«Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ж ми народжені тоді?»
«Як нам помістити у корито
Наші сподівання молоді?»
Метафори: «кличуть ... у мандри океани», «бухту ... облизує прибій», «сподівання помістити», «нидіє... душа», «б’ються груди», «вітер... не остудить».
Епітети: «молоді сподівання», «рідний народ», «духовні острови», «вітри тужаві».
Тавтологія: «відкрито вже відкрите».
УІ. Закріплення вивченого матеріалу
        1. Обговорення змісту вірша. Бесіда за питаннями.
·                    Чому автор згадує  Колумба й Магелана у творі? Які сучасні дослідження вам відомі?
·                    Чому для В. Симоненка дуже важливо, щоб мрії стали реальністю? Чи полюбляєте ви мріяти, фантазувати? Про що саме?
·                    Що мав на увазі Василь Андрійович, порівнюючи душу з іржавим якорем?
·                    З чим пов’язано те, що автор у творі закликає молодь до активних дій, не зупинятися на місці?
·                    Від чого, на вашу думку і думку В. Симоненка, залежить здійснення мрій, бажань людини?
·                    Як, на ваш погляд, ставиться поет до помилок, яких припускається людина?
·                    Через що В. Симоненко негативно ставиться до байдужості як риси характеру? Висловіть власні міркування з цього приводу.
·                    Чи готові ви вирушити у подорож? Що для цього необхідно?
·                    Чому вчить вас ця поезія?

     2. Творча робота  (випереджувальне завдання)
Складіть акровірш до слів «людина», «особистість».
(Наприклад:
Лагідна
лЮбляча
Дружня
вИнахідлива
Надійна
Активна)
2. Проведення тестового опитування (плани-конспекти, с465
VІІ. Підсумок уроку
Міні-дискусія (метод Прес)
Аргументуйте чи спростуйте тезу;»Смисл життя кожної людини, як МИагелана і Колумба, - постійно мандрувати, самостверджуватися, відкривати нове, ніким ще не відоме
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
ІХ. Домашнє завдання:  виразно читати вірш «Гей, нові Колумби й Магелани» с.
Вміти робити ідейно-художній аналіз
ІХ. Прослуховування пісні «Ти знаєщ, що ти людина?»






Тема уроку: «На шлях я вийшла ранньою весною і тихий спів несміливий заспівала». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки








Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі  Українки; визначити роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати факти; виховувати в учнів активну життєву позицію.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання уроку портрет Лесі Українки, виставка творів Лесі Українки, віртуальна фотовиставка, наукової, документальної, художньої та публіцистичної літератури про письменницю, портрети, фотографії Лесі Українки. На дошці епіграф «Відколи Україна поховала Тараса Шевченка

                                    Перебіг уроку
І. Повідомлення теми, мети уроку
П. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Слово  вчителя.
Леся Українка ввійшла в літературу як велика поетеса-лірик, геніальний драматург, талановитий прозаїк, перекладач, блискучий літературний критик, невтомний збирач і дбайливий цінитель фольклорних скарбів.
У звичайному  житті  вона – слабосила  дівчина. У  літературі – титан  духу, «дочка  Прометея»,  «співачка досвітніх огнів»  Хто  ж  вона, Лариса Петрівна  Косач, знана  у  всьому  світі  як  Леся  Українка? Чому  всіх  і  досі  хвилює  її  творчість, яка є  актуальною  в  наші  дні? Де  черпала  сили  ця хвороблива, слабка  фізично  і  незламна  духом  жінка? Яким  було  її  життя? Саме  про  це  ми  і  говоритимемо  на  сьогоднішньому  уроці.
2. Проблемні питання:
Колись  давно Л.Українка написала  рядки, послухайте їх  і спробуйте  тільки  за  ними  охарактеризувати  людину, яка  є  їх  автором. Яка  вона?
                              Я  на  гору  круту, крем’яную
                            Буду  камінь  важкий  піднімать.
                            І, несучи  вагу  ту  страшную,
                            Буду  пісню  веселу  співать.
 (Відповіді учнів).
      1 учень.  В цих рядках я вбачаю образ жінки, яка важкій недузі протиставила свій незламний дух.
      2 учень: Людина, яка написала  ці рядки рішуча у змаганні з власними негараздами. Так могла написати тільки та людина, у якої сильна воля..
      3. В цих рядках я вбачаю міфологічний образ  праці Сізіфа. Так могла написати тільки та людина, у якої сильна воля.
      Дорогі діти! Тема нашого уроку «На шлях я вийшла ранньою весною і тихий спів несміливий заспівала». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Сьогодні ми поглибимо наші знання про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, визначимо роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці, будемо розвивати вміння аналізувати й узагальнювати факти.
Ш. Сприйняття та  засвоєння навчального матеріалу.
      1.Презентація
      До Вашої уваги презентація «В її іменні барви України», яку підготувала Третяк Анжеліка
      Всім учням було випереджувальне завдання : підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях. Пропоную уважно переглянути презентацію , а потім доповнити її своїми матеріалами.
     2. Виступи учнів:
     МОЛОЧКО ЮЛЯ:

     ШКАРАВЕЦЬКА ТЕТЯНА


     МІСНЯНКО ОЛЯ.. Я хочу додати, що становлення творчої індивідуальності поетеси відбувалося інтенсивно. Уже оцінюючи першу книжку Лесі Українки «На крилах пісень» (1893 рік) Франко назвав її найважливішим здобутком нашої літератури за той рік. Друга збірка Лесі Українки - «Думи і мрії» (1899 рік)
      В 1902 році вийшла збірка «Відгуки»
За прикладом Франка Леся Українка, упорядковуючи поетичні  збірки, часто керувалася не хронологічним принципом розташування творів, а компонувала їх за жанрами в цикли. Весь цикл сприймається як завершений твір.
      Вірші в циклі розташовані так, щоб зростала напруга головної думки.
      Тематика циклу «Сім струн»( 1890) - подолання життєвих труднощів, упевненість в перемозі добра.
      В циклах «Мелодії (1893-1894) та «Романси» (1893-1894) – найсокровенніші переживання Лесі українки,глибина почуттів молодих людей.
      В циклі «Невольничі пісні» (1895-1896)
      В 1905 році вийшов цикл  «Пісні про волю».
      Слово вчителя: Діти, для яких літературних напрямів притаманні такі ознаки як прагнення нової форми, перевага форми над змістом, ліризм?
Давайте пригадаємо основні модерністські напрями. Біля дошки попрацює Косарський В.

      А ми послухаємо повідомлення  про збірку «Подорож до моря».
      НІКОНЕНКО ЯНА: У 1888 році Леся Українка вперше виїхала на лікування.  Коли вона прощалася з Волинню і їхала до Одеси, спостерігала за рідною природою. Під враженням цього    вийшов  цикл «Подорож до моря», який складається з 9 віршів. Це пейзажна лірика. Читаючи поезію, ми  уявляємо і ліси, і озера Волині, мальовниче Поділля, синій Дніпро, південні  степи України, узбережжя Криму.
      Третій вірш циклу «Подорож до моря» називається «Красо України, Подолля!.
  У  ньому  вперше відчувається соціальна нота.  У попередніх віршах   Леся  любувалася природою, відтепер вона почне пильніше придивлятися  до дійсного життя,  до  реальних відносин в  суспільстві,  на яких виростає і щоденне горе, і великі, ідеальні змагання до свободи і рівності».
      Послухайте  цей вірш, і ви переконаєтеся в цьому. (читання вірша).

     Виступ Косарського В.

      2. Бліц опитування:
      - Хто був зачинателем українського

модернізму?
       -З якими напрямами модернізму ми познайомилися? (Імпресіонізм, експресіонізм.
      - Назвіть ознаки імпресіонізму
      - Назвіть ознаки експресіонізму
      3. Поняття про  неоромантизм.
      Леся Українка – яскрава представниця українського модернізму, є виразним неоромантиком, зосередженим на внутрішньому світі людини.
Ольга Кобилянська започаткувала в українській прозі стиль, що здобув назву неоромантизму. А Леся вжила термін неоромантизм для позначення нової якості української літератури

     
     




1.  Волинь                                                                       1.  Косач                                            2 . Олена Пчілка                                                            2.  « Надія»
3.  Юрист   (І - Косач )                                                  3.  Колодяжне
4.  «Зоря»                                                                       4.  Тьотя Єля
5.   Сергій Мержинський  (11 – «Одержима»)            5.  4 роки
6.  9 років (2 – «Надія»)                                                6 . М.Драгоманов
7.  «Плеяда»                                                                   7.   Стародавня історія» 
                                                        
8.  «Sempertiro»                                                             8.  « На крилах пісень»
9.  Грузія                                                                        9.  Климентій Квітка                                                            
10.»Думи і мрії»                                                          10. «Відгуки»
11. 12 днів писалась...                                                 11. «Одержима»                                      
12. 1913                                                                        12. Поділля.

      11.Драматична поема «Одержима» написана за одну ніч біля помираючого Сергія Мержинського.  І написана вона на основі євангельського мотиву – вчення Ісуса Христа про любов до ближнього, незважаючи на те, чи він друг,  чи ворог.


      Лесю Українку, використовуючи перефраз, називають дочкою Прометея. Чому вона асоціюється саме з цим образом?
Я думаю,що вона, як і  герой-титан Прометей віддала своє життя народу.


V.  Підведення підсумків. (Рефлексія)
         На підведення підсумків уроку прогляньте ще одну презентаці., яку підготували Рєзніков ( Незакінчене  речення)
Я  зрозумів (зрозуміла), що  Леся  Українк






Комментариев нет:

Отправить комментарий

Тема уроку: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці про мандрівку історичними місцями Укра...