воскресенье, 4 февраля 2018 г.

Урок №
Тема уроку: Основні види складнопідрядних речень
Мета уроку:
 знаннєва змістова: дати учням поняття про основні види складнопідрядних речень: складнопідрядні речення з підрядними означальними, складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними,  складнопідрядні речення з підрядними обставинними, закріпити поняття про сполучники та сполучні слова в складнопідрядних реченнях;
 діяльнісна змістова: виробляти вміння  визначати види складнопідрядних речень, правильно ставити розділові знаки в складнопідрядних реченнях, розвивати навички аналізу, спостережливість, увагу учнів
 Ціннісна змістова:  Виховувати внутрішню культуру людини
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання:
 підручник, дидактичний матеріал (картки),  малюнок «Асоціативна квітка», епіграф на дошці «Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш»
                                                        Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1.      Діти,  прочитайте епіграф  до нашого уроку: «Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш». Запишіть це речення в зошити.
2.      Як Ви розумієте зміст цих слів?
      Так,  ви правильно зрозуміли.  Як колосок зростає з маленького пшеничного зернятка, так і шлях до знань починається з роботи на уроці. Тому я бажаю вам успіху і натхнення.
       - А яке це речення за будовою?  Визначте вид складного речення. Це складнопідрядне речення
 ІІ.  Повідомлення теми, мети уроку. Активізація  опорних знань, умінь і навичок
        Сьогодні на уроці ми засвоїмо поняття про основні види складнопідрядних речень. Запишіть тему уроку:
        Але перш ніж перейти до вивчення теми, давайте спробуємо пригадати все,  що вивчили на попередньому уроці. Будьте старанними й активними – і ви досягнете мети. 
      1. Індивідуальна робота  з картками біля дошки
Картка 1 (колективно)
      З поданих речень випишіть складнопідрядне, визначте головну й підрядну частини, складіть схему. Розкрийте зміст цього речення.
      Свій край – як рай, а чужа країна – як домовина. Чужина – не рідна мати, хліба не дасть. Тримайся за землю матінку: вона одна не видасть. Та земля мила,  де мати родила. 
Картка 2  (самостійна робота учня).
       З поданих речень випишіть складнопідрядне, визначте головну й підрядну частини, складіть схему. Прокоментуйте зміст цього речення.
      Будь не тільки сином свого батька, а й сином свого народу. Гірка робота, а солодкий плід.  Роби добре – добре й буде. Не залишай на завтра те,  що можна зробити сьогодні. 
Картка 3
     З поданих речень випишіть складнопідрядне, визначте головну й підрядну частини, складіть схему. Прокоментуйте зміст цього речення.
      Що посієш, те й пожнеш. Не краса красить, а розум. Любиш кататися – люби й саночки возити. Не рий другому яму - сам у неї впадеш. 
      2.  Вибіркова перевірка домашнього завдання ( зачитати 1,  3 речення). Була творча робота. З простих речень скласти складнопідрядні речення.
      3. Колективна перевірка  індивідуальних завдань біля дошки, оцінювання відповідей. 
       4. Вправа  „Незакінчені речення ”
     - складне речення – це...
     - складнопідрядне речення – це...
     - серед частин складнопідрядного речення виділяють…. незалежну (головну частину)  і залежну (підрядну частину)
     -  головне речення в складнопідрядному реченні – це те, ….
     - частини в складнопідрядному реченні поєднуються за допомогою...
 (сполучників  підрядності)
      - до сполучників підрядності належать такі сполучники … бо, щоб, що, як, ніби, завдяки тому що, перед тим, як, якби,  через те що 
     - сполучне слово відрязняється від сполучника тим, що.... (виступає членом речення)
     - підрядне речення  може стояти перед…
 ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок
      1. Колективна робота. Для  засвоєння видів складнопідрядного речення проведемо спостереження. По-перше,  пригадайте,  які  другорядні члени речення ви знаєте. На які питання відповідає додаток? означення? обставина?
      2.  Вправа «Асоціативна квітка»
 Уявіть собі стебельце,  на якому зростають три квітки  (малюнок на дошці)
     Записуємо речення: Який Сава,  така й слава.  (Поставте питання від головної частини  (слава яка?)  Який член речення головної частини  пояс нює підрядна частина?  Подивіться на нашу квітку.  Як ви гадаєте, до його виду складнопідрядних речень відноситься наше речення?   Дайте визначення  складнопідрядного речення з підрядним означальним. А тепер перевірте свої висновки з підручником.
      3.Робота з підручником ( читання теоретичного матеріалу).
      4. Робота біля дошки. Визначення  складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними та обставинними ( запис речень, пояснення учнями)
      Щоб лиха не знати, треба своїм плугом на своїй землі орати.   (Це складнопідрядне речення з підрядним  з’ясувальним,   підрядна частина пояснює те, про що йдеться в головній частині, відповідає  на питання непрямих відмінків).   Як хочеш їсти калачі, то не сиди на печі (обставинне)
    5. Бліц-опитування.  Подивіться на нашу квітку і зробіть висновок:
-          на які групи поділяються  складнопідрядні речення?
-          як  розрізнити ці речення?
-          що треба знати,  шоб правильно визначити різновид складнопідрядного речення?
-          на які питання відповідають означення?
-          назвіть питання непрямих відмінків
-          на які питання відповідають обставини?
-          пригадайте сполучники  підрядності
-          діти,  що об’єднує  речення, які ви записали сьогодні  на уроці?
  Ці речення -  перлини народної мудрості –  прислів’я.
-          що таке прислів’я?  Прислів’я – це короткі  висловлювання повчального змісту, в якому прихована багатовікова народна мудрість, народні моральні норми, за якими жили наші пращури і за якими маємо жити й ми.
       Сподіваюся, що цей урок посіє у ваших душах ті моральні риси, про які  здавна говорив наш народ. Отже, прислухайтеся до народних порад . Успіху вам.
ІУ. Вправи на закріплення
      1. Вправа  „Згоден? Не згоден? Обгрунтуй.” (На парти роздаю речення)  

Який господар, така й худоба – речення обставинне
 (Ні, це  означальне,  чому?)
Коли добрі люди до тебе, то й ти будь ліпший  – підрядне означальне  (Це обставинне,  чому?)
Хто сидить склавши руки, той даремно надіється  підрядне означальне (Так, поясніть)
Хто шанується, того й люди шанувати будуть  – підрядне з’ясувальне (Так, це з’ясувальне, пояс ніть)
Який порядок у себе заведеш, таке й життя поведеш. – підрядне з’ясувальне (Ні, Це означальне, поясніть) 
      2. Вправа „Дерево пізнання” (Робота в групах) 5 хв
На цьому дереві ростуть плоди, не прості, а чарівні. Шлях до знань гіркий, зате плід солодкий. Спробуйте знайти свої плоди знань.
      Представники кожної групи зривають однакову кількість плодів з дерева пізнання й починають працювати.
 Перша група знаходить речення з підрядними означальними.
 Друга – з підрядними з’ясувальними
 Третя – з підрядними обставинними
Учні кожної групи  знаходять і записують речення в зошити, визначають вид підрядного речення.
Як ми до людей, так і люди до нас  (обставинне)
Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається ( означальне)
Як хочеш їсти калачі, то не сиди на печі  (обставинне)
Яка хата, такий тин (означальне).    Який батько, такий син.(означальне)
Що маєш казати, наперед обміркуй  (з’ясувальне)
Яке дерево, такий і плід  (означальне)
Коли господар лежить на печі, то пусто в хліві (обставинне)
Що написано на роду, того не об’їдеш і на льоду  (з’ясувальне)
Які мамка й татко, таке й дитятко  (означальне)
      3. Підсумки роботи кожної групи. Оцінювання відповідей.
 
      4. Творче моделювання
 Доповніть речення самостійно складеною підрядною частиною.
Не відкладай на завтра того, ... що можна зробити сьогодні (з’ясув.)
Гарно там живеться, ... де гуртом сіється і жнеться. (обставинне)
Книга вчить, ...  як на світі жить  (з’ясувальне)
5.      Буквений диктант ( Робота в парах). Прочитайте речення, позначте буквами їх різновид. Підрядні означальні – ПО, підрядні з’ясувальні – ПЗ, підрядні обставинні – ПОБ.
Кому правди не треба, тому й честь не потрібна (ПЗ). Як підрубаєш душу, то зрубаєш все (ПОБ).  Коли дитини не навчиш у пелюшках, то не навчиш у подушках.(ПОБ).  Хто ошпарився на молоці, той і на воду дує (ПО).  Яке їхало, таке й здибало(ПО). Не роби комусь того, що тобі не мило(ПЗ).
6. Конструйоване завдання. Речення, ускладнені дієприкметниковими зворотами, перетворіть на складнопідрядні речення. Якими реченнями ( з вивчених сьогодні) ви їх заміните?
Я довго згадував слова, сказані батьком. Злі вчинки, заподіяні тобою, люди згадуватимуть довго. Приказки та прислів’я, складені нашим народом, залишаються в пам’яті кожного покоління.
          7 .Орфографічна розминка ( диктант з таємницею).
Подані слова запишіть у дві колонки: з апострофом та без нього. У кожному слові підкресліть першу літеру і прочитайте словосполучення.      1.Риб’ячий, інтер’єр, дерев’яний, надвечір’я, арф’яр.
 2. Медвяний, ошатністю,вітряний, ательє.
      Відповідь: рідна мова
У. Домашнє завдання: інструктаж щодо його виконання
V. Рефлексія (вправа  «Мікрофон»)
      -  Складнопідрядні речення поділяються на ....
      -   Щоб визначити вид складнопідрядного речення, потрібно...
      -  Які моральні риси ви хотіли б виховати в собі?
УІІ. Підсумок уроку
        Слово вчителя. Ось і закінчився наш урок. Ви навчилися розрізняти види складнопідрядних речень, та найголовніше, на мою думку, ви пізнали народну мудрість, яка вчила вас, як потрібно жити та яким потрібно бути.












1 комментарий:

  1. As reported by Stanford Medical, It is indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years longer and weigh an average of 19 KG lighter than we do.

    (By the way, it is not about genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    BTW, What I said is "HOW", not "WHAT"...

    TAP this link to see if this brief test can help you decipher your real weight loss potential

    ОтветитьУдалить

Тема уроку: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці про мандрівку історичними місцями Укра...